Met deze 9 bewezen schrijftips verbeter je direct je teksten. In 6 minuten leer je:
- Hoe je lange zinnen omzet in krachtige korte zinnen
- Waarom de scanbare tekst je beste vriend is
- Hoe je schrijft in een prettige gesprekstoon
- Wat het verschil is tussen passief en actief schrijven
- Welke schrijfblokkades er zijn (en hoe je ze oplost)
Van frustratie naar effectieve webteksten
‘Hehe. Klaar.’ Ik hoor het je verzuchten. Na vele uren schrijven, herschrijven en googelen zijn de teksten voor je website klaar. Met aandacht en energie ben je alle aspecten van je dienstenpakket langsgelopen. Alles staat vermeld. De site kan live.
Enige tijd later merk je dat er nog geen mensen op je teksten hebben gereageerd. Geen e-mails. Geen reacties. Je vraagt een vriendin jouw teksten te lezen. Ze belt en zegt het netjes:
‘Ik kan zien dat je veel tijd en energie in de website hebt gestopt. Het zijn uitgebreide teksten geworden. Heel goed. Alleen…’
[Je voelde de maar al van verre komen. Feedback is leuk, maar er komt altijd een maar…]
‘Alleen… het is teveel. Je pagina’s zijn te lang. Ik heb ze gelezen omdat je het vroeg, maar als ik zo’n site tegenkom van iemand anders dan surf ik door.’
Veel websites kampen met te lange teksten. Maar daar is iets aan te doen.
Negen willekeurige schrijftips
1. De punt vind je rechts van de komma op je toetsenbord
Een zin heeft bij voorkeur minder dan twaalf woorden. Zijn het er meer, bijvoorbeeld vanwege bijzinnen, zet dan vaker een punt.
Voorbeeld:
❌ Lang: “Als je een tekst schrijft die mensen moeten lezen op een website, dan is het belangrijk om korte zinnen te maken omdat mensen anders afhaken.”
✅ Kort: “Schrijf korte zinnen voor het web. Mensen haken af bij lange zinnen. Twaalf woorden per zin is het maximum.”
2. Maak je tekst scanbaar
Websitebezoekers lezen niet, ze scannen. Ze zoeken snel naar relevante informatie. Je hept ze daarbij door je tekst scanbaar te maken. De kans dat ze je lezen vergroot fors.
Zo maak je tekst scanbaar:
- Gebruik duidelijke tussenkoppen
- Schrijf in korte alinea’s (maximaal 3 regels)
- Maak opsommingen met bullets
- Markeer kernwoorden vet
Voorbeeld:
❌ Niet scanbaar:
Op onze website vind je informatie over verschillende diensten zoals copywriting, webteksten schrijven, blogs maken en SEO-teksten. Ook hebben we trainingen en workshops in ons aanbod die je schrijfvaardigheden verbeteren.
✅ Wel scanbaar:
Dit bieden we:
• Copywriting
• Webteksten
• Blogartikelen
• SEO-teksten
Ook mogelijk: praktische schrijftrainingen en workshops.
Waarom dit werkt:
- Bezoekers lezen slechts 20-28% van de woorden op een webpagina. Bron: https://www.nngroup.com/articles/how-little-do-users-read/. Dit onderzoek was in 2008. Wat denk je, zal het aantal nu hoger zijn?
- 79% van de testgebruikers scant nieuwe pagina’s; 16% leest woord-voor-woord
[Bron: https://www.nngroup.com/articles/website-reading/] - Scanbare teksten scoren 47% hoger op begrijpelijkheid
[Bron: https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/]
3. Schrijf alsof je praat
Dat betekent overigens niet platte teksten of dialect. Stel je voor dat je tegenover je ideale klant zit. Hoe leg je het dan uit?
Zo maak je je tekst ‘sprekend’:
- Gebruik ‘je’ en ‘jij’ in plaats van ‘men’ of ‘u’
- Stel vragen aan je lezer
- Gebruik spreektaalwoorden (maar blijf professioneel)
- Lees je tekst hardop voor
4. Denk na voor je schrijft, alleen dan schrijf je actief
Passieve vormen maken alleen maar duidelijk dat je een luie schrijver bent. Plus: actiever is korter. Vergelijk:
❌ Passief: “De brief wordt door mij geschreven”
✅ Actief: “Ik schrijf de brief”
5. Zit je vast in de tekst?
Maak een nieuwe alinea en schrijf achter elkaar alle gedachten op die door je hoofd spoken. Doe dat drie minuten, zonder te corrigeren of terug te lezen. Ga dan iets anders doen. Als je na een kwartier terugkomt, kun je verder. Waarschijnlijk staan er bruikbare argumenten op het scherm.
6. Vertrouw jezelf niet als lezer
Jij bent de deskundige, jij kent alle achtergronden. Laat altijd een leek je tekst beoordelen op logica, missende verbanden of onterecht gebruikte voorkennis.
7. Leer van anderen
Zowel bij het lezen als in de feedback die je op je stukken vraagt en krijgt. Drie manieren om te leren van anderen:
- Analyseer teksten die jou aanspreken
- Vraag specifieke feedback (“Is deze uitleg duidelijk?” in plaats van “Wat vind je ervan?”)
- Deel je eigen schrijfervaringen met anderen
8. Schrijf zoals jezelf wilt lezen
Welke pagina’s op websites lees je graag? En welke juist niet. En hoe zit dat met de pagina’s op jouw eigen website?
9. Let op je toon
“Doe eens normaal, man.” “Doe lekker zelf normaal”. Oftewel: let op je toon. Wil je vertellen, verleiden, verwachtingen managen of vertrouwen creëren?
Je toon bepaalt hoe je overkomt bij je lezer. Kies bewust:
- Onderwijzend: “Zo werkt het…” 👩🏫
- Coachend: “Samen gaan we…” 🤝
- Motiverend: “Jij kunt dit!” 💪
- Resultaatgericht: “Dit levert het op…” 🎯
Stem je toon af op je doel én je doelgroep.
Aan de slag met deze schrijftips
Nu je deze 9 schrijftips kent, is het tijd voor actie:
- Kies één tip die je aanspreekt
- Pas deze toe op een bestaande tekst
- Meet het verschil (bijvoorbeeld in aantal woorden of leestijd).
Pro-tip:
Begin met tip 1 (kortere zinnen) of tip 4 (actief schrijven). Deze geven het snelste resultaat.
Wil je meer slimme schrijftips?
Schrijf je in voor de gratis Slimme Schrijftips en krijg direct toegang tot:
- Praktische schrijftips in je inbox
- Een handige checklist voor betere webteksten
- Voorbeelden van voor en na