Lezers zijn egoïstisch

Veel schrijvers zijn enthousiast over hun producten en diensten. En terecht. Maar deel dat enthousiasme alsjeblieft niet op papier of het scherm. Je lezer interesseert jouw enthousiasme namelijk geen zier.

Lezers Zijn Egoistisch

Veel schrijvers van persberichten, webteksten of beleidsnotities zijn enthousiast over hun producten en diensten.

En terecht.

Stel je voor dat je alles wat je verkoopt, waar je mee bezig bent, waar je elke dag je bed voor uitkomt niet leuk zou vinden. Geheid loop je tegen een depressie of bore-out aan.

Fijn, dat enthousiasme.

Maar deel het alsjeblieft niet op papier of op het scherm.

Klinkt dat raar?

Misschien.

Ik snap best dat het lastig is een goed beleidsvoorstel te ‘verkopen’ aan je wethouder of een product aan te prijzen aan een klant als je daar niet enthousiast over mag zijn.

Alleen… je lezer interesseert jouw enthousiasme bar weinig.

Een lezer wil maar een ding weten: 

  • Wat heb ik eraan?
  • Wat kan ik ermee?
  • Hoe helpt dat product, die dienst, die oplossing mij van mijn probleem af?

Lezers zijn egoïstisch

Maar als je dat weet, kun je daar ook gebruik van maken.

Dat doe je op de eerste plaats door je volledig in de mogelijke pijn van je lezer te verplaatsen. 

En als je liever niet over pijn praat, zoek dan het probleem waarvoor jouw product, dienst, oplossing, bedrijf een remedie heeft. Iedereen wil namelijk van zijn problemen af. Dat is een primaire behoefte. 

Natuurlijk, we willen allemaal gelukkig zijn.

Maar dat kunnen we pas worden als we een opgeruimd huis hebben. 10 kilo zijn afgevallen. Voldoende inkomen hebben om de energierekening te betalen. Of heel eenvoudig hulp kunnen krijgen om het eigen probleem op te lossen.

Wat doe je dus?

Benoem het probleem van je lezer zodat je zeker weet dat de rest van jouw verhaal ook gelezen wordt. 

Je hebt problemen in allerlei soorten en maten

En wat voor de ene persoon een probleem is, hoeft dat voor de ander helemaal niet te zijn.

Check dus goed bij je doelgroep wat daar speelt en leeft. 

Beschrijf op een heldere manier het (mogelijke) probleem. Alleen dan voelt de lezer zich gezien.

Daarvoor moet je de pijn wel levendig beschrijven. Denk aan een goede dramaserie of enge film. De spanning zit vaak niet in de gebeurtenis zelf, maar in alles wat er omheen is te zien, te horen en te voelen of ruiken.

Gebruik alle zintuigen om de pijn voelbaar te maken.

Als jij je goed in je lezer verplaatst en het probleem pijnlijk nauwkeurig weet te vatten in woorden, is de kans groot dat er een actie volgt. 

Want nu je lezer de pijn of het probleem herkent of voelt, is het moment van de oplossing aangekomen 

Je hebt toch wel een oplossing voor het probleem?

Niet… stop dan maar met schrijven, delete wat je al geschreven hebt en ga wat leuks doen.

Een lezer die zich helemaal gehoord en gezien voelt, mag je niet teleurstellen. Hij of zij heeft een oplossing nodig.

En het liefste een makkelijke oplossing waar weinig moeite voor nodig is.

Schrijf dat ook gerust op. Dat jouw ‘oplossing’ makkelijk is in te voeren, aan te schaffen of te gebruiken. En hoewel niet moeilijk ongeveer hetzelfde betekent als gemakkelijk, raad ik je aan alleen positieve woorden te gebruiken.

Als er niet staat voor moeilijk, onthouden veel lezers alleen moeilijk en haken ze af.

Gebruik cijfers

Daarnaast kan het slim zijn je lezer van jouw oplossing te overtuigen door cijfers te gebruiken.

Dat begint al in de titel. 5 manieren om Kerstmis te overleven trekt meer lezers dan de kop Hoe overleef ik Kerstmis met mijn familie.

De inhoud van beide verhalen kan hetzelfde zijn, maar de eerste krijgt tot 26 procent meer lezers dan de tweede kop.

Tot slot: verleid tot actie

Je hebt je in je lezer ingeleefd. Je hebt het pijnpunt of probleem treffend en herkenbaar beschreven. Je hebt met cijfers overtuigend laten zien dat jouw oplossing, product of dienst de pijn gemakkelijk wegneemt.

Nu mag je niet stoppen.

Nu gaat het erom je lezer tot actie te verleiden.

Er moet iets aan het einde van je tekst staan wat je lezer direct kan doen.

Een voeg-toe-aan-winkelwagenlink, een e-mailbutton, een telefoonnummer of contactformulier.

Zorg dat je lezer iets doet.

Want anders blijft ie zitten met het probleem en dat vind jij ook niet fijn.

Zorg je dus voor een – zoals dat in lelijk Nederlands heet – Call to action.

Hieronder vind je de mijne. 

Liever Luisteren?

Laat de eerste reactie achter