Klinkt dat raar?
Lezers zijn egoïstisch
Je hebt problemen in allerlei soorten en maten
Daarvoor moet je de pijn wel levendig beschrijven. Denk aan een goede dramaserie of enge film. De spanning zit vaak niet in de gebeurtenis zelf, maar in alles wat er omheen is te zien, te horen en te voelen of ruiken.
Gebruik alle zintuigen om de pijn voelbaar te maken.
Als jij je goed in je lezer verplaatst en het probleem pijnlijk nauwkeurig weet te vatten in woorden, is de kans groot dat er een actie volgt.
Want nu je lezer de pijn of het probleem herkent of voelt, is het moment van de oplossing aangekomen
Je hebt toch wel een oplossing voor het probleem?
Niet… stop dan maar met schrijven, delete wat je al geschreven hebt en ga wat leuks doen.
Een lezer die zich helemaal gehoord en gezien voelt, mag je niet teleurstellen. Hij of zij heeft een oplossing nodig.
En het liefste een makkelijke oplossing waar weinig moeite voor nodig is.
Schrijf dat ook gerust op. Dat jouw ‘oplossing’ makkelijk is in te voeren, aan te schaffen of te gebruiken. En hoewel niet moeilijk ongeveer hetzelfde betekent als gemakkelijk, raad ik je aan alleen positieve woorden te gebruiken.
Als er niet staat voor moeilijk, onthouden veel lezers alleen moeilijk en haken ze af.
Gebruik cijfers
Daarnaast kan het slim zijn je lezer van jouw oplossing te overtuigen door cijfers te gebruiken.
Dat begint al in de titel. 5 manieren om Kerstmis te overleven trekt meer lezers dan de kop Hoe overleef ik Kerstmis met mijn familie.
De inhoud van beide verhalen kan hetzelfde zijn, maar de eerste krijgt tot 26 procent meer lezers dan de tweede kop.
Tot slot: verleid tot actie
Je hebt je in je lezer ingeleefd. Je hebt het pijnpunt of probleem treffend en herkenbaar beschreven. Je hebt met cijfers overtuigend laten zien dat jouw oplossing, product of dienst de pijn gemakkelijk wegneemt.
Nu mag je niet stoppen.
Nu gaat het erom je lezer tot actie te verleiden.
Er moet iets aan het einde van je tekst staan wat je lezer direct kan doen.
Een voeg-toe-aan-winkelwagenlink, een e-mailbutton, een telefoonnummer of contactformulier.
Zorg dat je lezer iets doet.
Want anders blijft ie zitten met het probleem en dat vind jij ook niet fijn.
Zorg je dus voor een – zoals dat in lelijk Nederlands heet – Call to action.
Hieronder vind je de mijne.
ContentCoaching. Verfrissende feedback en inspiratie
Ben je tekstschrijver, communicatieadviseur of -medewerker? En vind je het fijn eens over jouw manier van schrijven te praten? Om te zien wat er wellicht slimmer en anders kan. Om eens nieuwe tips en inzichten te krijgen over de (on)mogelijkheden van taal. En over de kracht van communicatie? Kortom, heb je zin in contentcoaching?