Het geheim van stressvrij schrijven

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

En opeens weigert mijn MacBook op te starten.

Dus druk ik nogmaals op de startknop. Het beeldscherm toont mijn foto en naam. Ik klik en vul mijn wachtwoord in.

Een witte voortgangsstreep verschijnt. Hij loopt langzaam naar rechts om bij zestig procent te stoppen. En drie seconden later is het beeldscherm weer zwart.
Nog maar eens proberen.

Na vijf herhalingen geef ik het op en leun achterover.

Ik verbaas mezelf over mijn rust. Ik heb het stressvrij schrijven onder de knie.

Ik weet nog goed hoe ik vroeger machteloos kijkend en tomeloos tierend de groter wordende knoop in mijn maag probeerde te onderdrukken als de pc weigerde.
Stressende gedachten schoten door mijn hoofd: Had ik een backup? Meestal niet, ondanks alle goede voornemens.
En had ik er eentje, dan was ie minimaal drie maanden oud.

En dus nutteloos

Nu blijf ik kalm en denk na over mogelijke oplossingen.
Ik zoek op mijn iPhone naar websites die me vertellen wat te doen.
Ik probeer diverse knoppen tijdens nieuwe opstartrondes, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Mijn ademhaling en hartslag zijn nog steeds rustig.

Ik denk aan mijn werk voor de komende dagen.

De volgende dag mag ik een symposium voorzitten.
Dan is het prettig dat ik alle presentaties van de deelnemers al bekeken heb. Gelukkig kan dat op een iPhone.
Maar een dag later verwachten zo’n dertig mensen een belangrijke presentatie van mij.
En die is weliswaar in hoofdlijnen klaar, maar er moet nog best veel gebeuren.
Goede foto’s vinden en bewerken, kernachtige trefwoorden bedenken, schrappen van overbodige woorden.

Niet iets voor op een klein telefoonschermpje.

Ik fiets met de MacBook naar mijn Apple dealer en vertel wat er aan de hand is.

“Staat FileVault aan?”
“Geen idee, moet dat?”

“Het staat standaard aan.”
“Waarom zou ik het uitzetten?”

“Werkt u bij de regering?”
“Nee.”

“Dan kunt u het uitzetten.”
“Maar hij start niet op.”

Uiteindelijk leef ik drie dagen zonder MacBook. Beleef een geslaagd symposium. En houd een vlammende presentatie.

Mijn MacBook is ondertussen weer terug. Weer supersnel, alsof ik een nieuwe heb.

Hoe lukt stressvrij schrijven?

blue_dropbox

De belangrijkste reden voor mijn rust is de Cloud. Sinds een paar jaar staan al mijn bestanden, foto’s, presentaties, pdf’s, e-books en meer op Dropbox. Ik heb een betaald abonnement, maar ook een  gratis abonnement biedt redelijk wat gigabyte.

Omdat Dropbox soms wordt geblokkeerd door tijdelijke werkgevers, gebruik ik ook Onedrive van Microsoft. En iCloud omdat het standaard op de iPhone zit. En ook Google Drive kan soms handig zijn.

Voordelen

Voordeel van opslag in de Cloud is dat alle bestanden in aangegeven mappen – zodra je ze hebt opgeslagen – worden gesynchroniseerd. Bij een handmatige backup heb je dat niet, behalve als je pc standaard is verbonden met een harde schijf en TimeMachine (een backup-programma van Apple) draait.

Verder heb je bij alle opslagmogelijkheden in de cloud de mogelijkheid bestanden te delen met anderen. Dat gaat erg simpel en snel. Samenwerken aan een bestand kan ook.

Kortom,

stressen omdat je pc kapot gaat, is niet (meer) nodig. Nu alleen nog toegang regelen tot een leen pc…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gratis inspiratie

Laat je e-mailadres achter en krijg gratis mails vol tips en blijf op de hoogte van de slimme schrijver.