Persbericht schrijven: de 3 belangrijkste regels + voorbeelden

Een goed persbericht begint bij je doelgroep. In dit artikel ontdek je aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe je een persbericht schrijft dat je doelgroep aanspreekt en tot actie aanzet.

Nieuws

Inhoud

Belangrijk bij het schrijven van een persbericht is te weten wie je doelgroep is. Zonder duidelijke lezer voor ogen leiden teksten tot veel vragen. Terwijl je lezer antwoorden verwacht.

Een doelgroep bepalen is minder makkelijk dan het lijkt. Dat ontdekte ik bij een nieuw persbericht dat ik onder handen mocht nemen. Dit is het (geanonimiseerde) origineel:

Persbericht informatiepakket

Ik dacht eerst: dit is een makkelijke. Lekker kort, er staan wel wat (taal)foutjes in maar redigeren gaat vast snel. Maar bij nauwkeurig lezen, bleek het herschrijven tegen te vallen.

Voor welke doelgroep is dit persbericht eigenlijk geschreven?

Gaat het om zzp’ers voor wie een Eigen Bedrijf Informatiepakket klaarligt? Gaat het om bedrijven die starters iets te bieden hebben? Of is het nieuws dat drie ondernemers elkaar zagen en dit initiatief hebben genomen?

Mijn eerste gedachte was dat het om een infopakket voor zzp’ers ging. Vooral vanwege de kop en de eerste zinnen. Daarna kwam ik erachter dat het persbericht eigenlijk bestaande bedrijven wil aanspreken. Zij kunnen producten toevoegen aan het pakket. Dat bleek helemaal toen ik de website bezocht. Waar informatie staat die eigenlijk in het persbericht hoort.

Laten we het persbericht analyseren

Na het interessante feitje dat maandelijks 20 tot 25 zzp’ers starten in Schrijfland, wordt het vanaf zin 3 moeilijk.

De lokale ondernemersclub (nooit van gehoord) wil deze starters een informatiepakket aanbieden (hoe?) met tips, flyers (waarover?), kortingsvouchers (waarvoor?) en gadgets (=reclame) van bedrijven die mee willen helpen (waarmee?).

Als ik al doelgroep zou zijn, ben ik nu afgehaakt.

De volgende alinea is interessant voor drie mensen: Andries, Amalia en Wilma. Wat ik zou willen weten is:

  • Wie zijn zij?
  • Waarom nemen ze dit initiatief?
  • Hoe kwamen ze op het idee?
  • En wat hebben die lokale ondernemersdagen van maanden geleden ermee te maken?

Vaagtaal

In de volgende alinea komt de andere doelgroep aan bod: ondernemers die iets toe kunnen voegen aan het informatiepakket. Maar de zin ‘Ondernemers en bedrijven die nieuwe starters in Schrijfland en omstreken iets te bieden hebben, kunnen hier aan deelnemen’ nodigt mij niet echt uit.

Iets en kunnen zijn daarvoor veel te vaag.

Vervolgens komen de lokale ondernemersdagen weer tevoorschijn. Ik weet nog steeds niet waarom die zo belangrijk zijn. Ik begrijp nu wel het doel: lokale bedrijven met elkaar in contact brengen. Maar de link met het Eigen Bedrijf Informatiepakket ontgaat mij eerlijk gezegd nog steeds. De Kamer van Koophandel brengt ook bedrijven met elkaar in contact. Net als de tientallen netwerkbijeenkomsten die elke ondernemer kan bezoeken.

Goedkoop?

De volgende alinea hinkt weer op twee doelgroepen:

De kosten voor deelnemers (zzp’ers of bestaande bedrijven?) zijn laag (hoeveel kost het dan?), zodat het ook interessant is voor zzp’ers (maar het pakket is toch juist voor zzp’ers? Of moeten die ervoor betalen?). Een bijkomend (?) voordeel is dat de ondernemer als eerste wordt gezien bij de nieuwe starters.

Conclusie & tips

Een kort persbericht van nog geen tweehonderd woorden kan dus veel vragen oproepen. Maar dat is niet het doel ervan. Jij wilt dat jouw bericht tot een concrete actie leidt.

Bedenk daarom vóór het schrijven:

  • Wat wil ik precies bereiken met mijn bericht?
  • Wat is de concrete boodschap om dat te bereiken?
    Heb je meer boodschappen, maak dat dan duidelijk in de opbouw en structuur.
  • Wie is mijn doelgroep of ideale lezer? Voor wie is mijn boodschap precies bestemd.

Als je dit weet, begin je het persbericht met duidelijk te maken waarom die doelgroep jouw boodschap moet lezen (wat heb ik eraan?)

Het herschreven persbericht

Van het oorspronkelijke bericht zijn meerdere persberichten te maken. Ik geef één voorbeeld.

  • Wat wil ik bereiken: startende ondernemers vertellen over het Eigen Bedrijf Informatiepakket.
  • Concrete boodschap: zzp’ers kunnen snel en makkelijk antwoord krijgen op vragen die elke startende ondernemer zich stelt. Er is hulp in de buurt.
  • Doelgroep: (startende) ondernemers / zzp’ers in Schrijfland en omgeving.

Het herschreven bericht is overigens nog niet (pers)klaar. Er staat bijvoorbeeld nergens hoe een starter aan het pakket kan komen. En ook niet wie of wat de initiatiefnemers zijn.

Informatiepakket helpt startende ondernemers

Hoe krijg je een netwerk? Hoe vergroot ik mijn zichtbaarheid in Schrijfland? Wie kan me helpen? Wie kan ik vertrouwen? Met wie kan ik samenwerken? Voor een zzp’er (zelfstandige zonder personeel) brengt het starten van een eigen bedrijf veel vragen met zich mee. In Schrijfland is een nieuw hulpmiddel beschikbaar voor startende zzp’ers: het Eigen Bedrijf informatiepakket.

Het informatiepakket bestaat uit tips, flyers, kortingsvouchers en gadgets van ondernemers en bedrijven die startende ondernemers willen helpen. Zij zijn ooit ook begonnen en die kennis en ervaring willen ze graag delen met de nieuwkomers. Maandelijks starten in Schrijfland en omstreken 20 tot 25 zzp’ers. In de hele provincie ligt dit gemiddelde op ongeveer 100.

Bedrijven met elkaar in contact brengen

Het Eigen Bedrijf Informatiepakket is een initiatief van Andre Molenaar, Amalia Bruisen en Wilma van der Zee. Zij ontmoetten elkaar in februari op de Lokale Ondernemersdagen en besloten samen te werken. Hieruit kwam het idee naar voren om met een Informatiepakket startende ondernemers te helpen. Net als de Lokale Ondernemersdagen brengt het pakket lokale bedrijven met elkaar in contact en kunnen meer samenwerkingen ontstaan.

Op [website.nl] leest u meer over het Eigen Bedrijf Informatiepakket. Bedrijven die informatie of producten willen aanbieden kunnen zich als deelnemer aanmelden via de website of contact opnemen via [e-mailadres].

De reactie van de aanbieder van het persbericht:

Hallo Marcel,
Geweldig! Hier leer ik van.

Hartelijk dank!

We waren er al wel achter dat we onduidelijk zijn, terwijl het voor onszelf zo duidelijk is, maar dat het zo erg was…
Wat een valkuil!
We gaan het beter aanpakken en ik blijf je volgen, want dit zijn dingen waar ik iets aan heb.


Checklist voor je persbericht

Controleer voor verzending:

✓ Doelgroep

  • Is duidelijk voor wie dit persbericht is?
  • Spreekt de toon deze doelgroep aan?
  • Lost het nieuws een probleem op voor de doelgroep?

✓ Kernboodschap

  • Is het nieuws in één zin te vatten?
  • Staat de belangrijkste informatie in de eerste alinea?
  • Zijn de 5 W’s beantwoord? (Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom)

✓ Structuur

  • Is de titel nieuwswaardig?
  • Bevat de eerste alinea de kern?
  • Zijn alinea’s kort en bondig?
  • Is alle praktische informatie aanwezig? (contactgegevens, datum)

✓ Taalgebruik

  • Zijn de zinnen actief geschreven?
  • Is vakjargon vermeden of uitgelegd?
  • Zijn alle claims onderbouwd?
  • Is het persbericht vrij van spelfouten?

✓ Call-to-Action

  • Is duidelijk wat de lezer moet doen?
  • Zijn alle contactgegevens correct?
  • Werken alle links?

Hoe ziet een goed persbericht eruit?

Template persbericht


[PERSBERICHT]
[Plaats, datum]

[Pakkende titel die nieuwswaarde benadrukt]

[Optionele ondertitel met extra context]

[LEAD/INTRO – belangrijkste informatie in 2-3 zinnen]
Wat is er nieuw? Waarom is dit belangrijk? Voor wie is dit relevant?

[ALINEA 1 – uitwerking hoofdnieuws]
Meer details over het nieuws. Citaat van belangrijke betrokkene.

[ALINEA 2 – context & achtergrond]
Waarom nu? Wat ging hieraan vooraf? Wat maakt dit bijzonder?

[ALINEA 3 – praktische informatie]
Wat moet/kan de lezer doen? Waar? Wanneer? Hoe?

[ALTIJD TERUGKEREND – over de organisatie]
Standaardtekst over je bedrijf/organisatie in 2-3 zinnen.


Noot voor de redactie (niet voor publicatie):
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
[Naam contactpersoon]
[Functie]
[Telefoonnummer]
[E-mailadres]

[Link naar rechtenvrije foto’s/beeldmateriaal]
[Link naar achtergrondinformatie]


Wil jij ook gratis feedback op jouw persbericht? Dat kan. Alles wat je moet doen lees je hier.

Liever anoniem? Geen probleem.

Liever luisteren?

1 reactie

  • Mijn complimenten voor je fantastische, inhoudelijke en snelle feedback op ons persbericht en hulp om te redigeren. Je hebt er absoluut talent voor.
    Ik vind je filmpje innovatief, prettig en leerzaam, dat heb ik nog nooit eerder gezien. Een echte aanrader!

Plaats een reactie


Dit heb je aangeklikt
0
Heb je een kortingscode?
Subtotaal