Begrijpelijk schrijven in de praktijk

Begrijpelijk schrijven is moeilijk. Vorige keer gaf ik daar 2 voorbeelden van. En 7 tips voor jou om begrijpelijkere teksten te schrijven.Ik kreeg diverse reacties op het verhaal. Enkele lezers waren blij met de tips. Maar ik kreeg ook de vraag: hoe zou je het dan zelf doen? Die uitdaging ga ik graag aan. Ik heb…

Duidelijke Taal

Begrijpelijk schrijven is moeilijk. Vorige keer gaf ik daar 2 voorbeelden van. En 7 tips voor jou om begrijpelijkere teksten te schrijven.

Ik kreeg diverse reacties op het verhaal. Enkele lezers waren blij met de tips. Maar ik kreeg ook de vraag: hoe zou je het dan zelf doen? Die uitdaging ga ik graag aan. Ik heb daarom beide voorbeelden herschreven. Ze hebben nu een leesniveau dat 8 op de 10 mensen begrijpt.

Van moeilijk naar begrijpelijk schrijven

De brochure heet Schuldhulpverlening. Dat woord staat al niet in de lijst eenvoudige woorden. En dus vervang ik dat door Hulp bij Schulden. Daar zullen weinig misverstanden over ontstaan.

Dit was de inleiding:

als-schulden-een-probleem-worden

In de tekst staan veel moeilijke woorden. Voorbeelden zijn:

  • problematische
  • aflossingsverplichtingen
  • betalingsverplichtingen
  • klantmanagers
  • instanties
  • factoren
  • kosteloos

Verder vallen de lange zinnen op. Koploper is deze zin met 34 woorden: Wanneer u financiële problemen heeft en u niet langer in staat bent uw rekeningen te betalen en aan andere betalingsverplichtingen te voldoen neem dan contact op met het Loket Schuldhulp van de gemeente Schrijfland.

Hoe maak je deze tekst begrijpelijk?

Ik heb de 7 tips toegepast en kwam tot dit resultaat:

Als schulden een probleem worden…

Een tegenslag kan ons allemaal overkomen. Een baan verliezen. Of scheiden. Zo’n gebeurtenis heeft vaak ook financiële gevolgen. Het inkomen daalt bijvoorbeeld. Daardoor kunnen mensen soms niet meer hun vaste lasten betalen. We spreken dan van problematische schulden. In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens hiermee te maken. Voor die mensen is er Hulp bij Schulden, ook wel schuldhulpverlening genoemd.

Hebt u financiële problemen? Kunt u niet langer uw rekeningen betalen? Of kunt u uw schulden niet aflossen? De mensen van Hulp bij Schulden van de gemeente Schrijfland kunnen u helpen.

Dat begint met één of meer persoonlijke gesprekken. Uit die gesprekken komt naar voren welke oplossing voor u het beste is. Dat kan directe hulp van de gemeente zijn. Of hulp door een andere instantie.

In deze handleiding staat informatie over de verschillende vormen van schuldhulpverlening. U leest bijvoorbeeld welke regelingen en mogelijkheden er zijn. En ook wat u moet doen en waar u moet zijn om er gebruik van te maken.

Hebt u na het lezen nog vragen? Bel dan ons gratis nummer 0800-1234567.

Deze herschreven tekst heeft leesniveau B1. Dat betekent dat ongeveer 80 procent van de lezers het begrijpt. En het is 20 procent korter: geen 230 maar 186 woorden.

Hoe vraag ik schuldhulpverlening aan?

Het tweede voorbeeld is korter, maar moeilijker. Leesniveau B2/C1 betekent dat slechts 15 van de 100 mensen onderstaande tekst volledig begrijpt.

hoe_vraag_ik

Herschrijven van deze tekst is lastig. Dat komt doordat niet alleen de tekst ingewikkeld is. Ook de manier om schuldhulpverlening aan te vragen is moeilijk. Het proces is niet klantvriendelijk.

Helaas kan ik dat niet veranderen. Ik kan wel een slechte procedure zo helder mogelijk beschrijven. Dat begint met het inkorten van onnodig lange zinnen.

Zo wordt “Neem telefonisch contact op” gewoon “Bel”.
En “Voor het verkrijgen van een aanvraagformulier” wordt “Vraag om het formulier”.

Hoe vraag ik hulp bij schulden aan?

  1. Bel de afdeling Hulp bij Schulden via het gratis telefoonnummer 0800-1234567. Hier vraagt u om het formulier Hulp bij Schulden.
  2. U vult dit formulier volledig in. U leest ook wat de gemeente allemaal aan informatie wil hebben. Lever het formulier en de gevraagde informatie in bij de afdeling Hulp bij Schulden.
  3. U ontvangt per post een uitnodiging voor het eerste gesprek. Dit noemen we het intakegesprek. De afspraak voor dit gesprek is maximaal 4 weken nadat u het formulier heeft ingeleverd.
  4. Tijdens het eerste gesprek onderzoeken we samen met u mogelijke oplossingen.

Deze tekst is veel duidelijker dan het origineel. Maar de procedure blijft klantonvriendelijk. Met heldere taal kunnen we helaas niet alles mooier maken. Maar wel begrijpelijker.

Wil je ook begrijpelijk schrijven? Of teksten die iedereen begrijpt?

Begrijpelijk schrijven is lastig. En het kost ook tijd. Gelukkig kan ik je daarbij helpen. Door training te geven aan medewerkers. Of bestaande teksten te herschrijven.

Neem vrijblijvend contact met me op.

Wil je snel (en gratis) ontdekken wat mogelijk is? Gebruik dan de gratis feedback mogelijkheid.

1 reactie

Plaats een reactie