Meer lachen, minder drinken, vaker sporten, beter luisteren. Voornemens waar ER in staat, zijn populair. Ze klinken ook zo lekker makkelijk. De doelen halen is echter onmogelijk. Voor gewone mensen, zoals jij en ik. Zo blijkt in de praktijk.

Ongetwijfeld herken je ze:

De zomer nadert, je zwempak knelt.
Snel minder eten en drie keer per week naar de sportschool.

Het etentje van de week met je oude vrienden was supergezellig.
‘Dat moeten we vaker doen’, neem je jezelf voor.

Vrijdagavond val je uitgeput op de bank en denkt:
‘Ik moet echt minder hard werken en meer genieten van mijn vrije tijd.’

[easy-tweet tweet=”Welk voornemen je vandaag ook maakt, morgen ben je hem weer vergeten.” user=”ijsbeer” template=”light”]
Uit onderzoek blijkt dat dit voor de meeste goede voornemens al in de eerste week van het nieuwe jaar geldt. Van de mensen die zich voornemen om te stoppen met roken, houdt slechts 12 procent het vol. Van de mensen die wilden afvallen zelfs maar 5 procent…

Dat moet toch anders kunnen?

Ik ben echter optimistisch en wil niet accepteren dat je doel bereiken onmogelijk is.

En dat is ook niet zo, met deze simpele regels. Het zijn vijf manieren om je voornemens minder snel te vergeten en de kans op succes te vergroten.

1. Zet niet te hoog in

Tien kilo afvallen in drie maanden is niet realistisch. Je hebt er ook geen drie maanden over gedaan om al die kilo’s erbij te krijgen. Als het al lukt, is de kans supergroot dat je aan het einde van het jaar de verloren kilo’s met rente hebt teruggekregen. Hou het realistisch.

Als je voor jezelf een ‘groot’ voornemen hebt gesteld, helpt het enorm om dit in kleine stapjes te verdelen. Focus op je eerste stap en ga als je die hebt bereikt over naar het volgende subdoel. Stap-voor-stap kun je dan je voornemen uitvoeren.

2. Stel jezelf niet te veel doelen

Het is voor de meesten van ons al moeilijk genoeg één doel te bereiken, laat staan als je een hele waslijst goede voornemens hebt opgesomd. Als je één realistisch doel opschrijft, dat deelt met anderen en er serieus aan werkt, is de kans op succes veel groter. Je kunt dan namelijk al je energie, aandacht en motivatie concentreren op dat ene doel.

[easy-tweet tweet=”Als je veel voornemens hebt, weet je zeker dat geen enkele realiteit wordt.” user=”ijsbeer”  template=”light”]

3. Deel je goede voornemens met anderen

Je kunt zeggen van social media wat je wilt, om je voornemens te realiseren zijn ze geweldig. Je kunt al je Facebook-vrienden en Twitter-volgers inzetten om jou te helpen je voornemens uit te voeren.

En vergeet ook niet je directe omgeving, de mensen die je dagelijks ziet, te vertellen van je voornemens.

[easy-tweet tweet=”Sociale druk is een van de belangrijkste drijfveren voor het bereiken van je doelstellingen.” user=”ijsbeer” template=”light”]

Wees ook niet bang hulp te vragen als je het lastig hebt je voornemens uit te voeren. Mensen helpen graag.

4. Beloon jezelf

Om nieuw gedrag te leren, heb je 30 dagen nodig en tussentijdse beloningen.

We zijn nogal geneigd onszelf te straffen wanneer we iets niet hebben bereikt. Bedenk, teleurstellingen horen bij het proces van doelen realiseren. Dat is geen reden bij de pakken neer te zitten.

Omgekeerd mag je ook best liever voor jezelf zijn wanneer je weer een nieuwe mijlpaal hebt bereikt. Koop dat boek of CD als je een week geen sigaret hebt aangeraakt. Beloon jezelf met een mooie avond uit als je de eerste twee kilo bent kwijtgeraakt.

Niet elke beloning hoeft iets groots te zijn. Een bos bloemen of een lekkere strandwandeling kunnen ook heel belonend werken.

5. Schrijf over je resultaten

Schrijven is een van de beste methodes om je te ondersteunen bij het bereiken van je doelen. Dat begint met het opschrijven van je realistische doel.

Maar ook over de voortgang, de successen, een mogelijke terugval en je beloningen kun je kort en krachtig schrijven. Dat helpt ook om jezelf beter te leren kennen over jouw slaag- en faalfactoren. En dat helpt je weer om je nieuwe doelen nog sneller en makkelijker te bereiken.

De belangrijkste succesfactor

Doelen halen, voornemens uitvoeren, we willen het allemaal. Soms lijkt het onmogelijk, maar als je eerlijk naar jezelf bent zul je constateren dat de belangrijkste succesfactor heel dichtbij is: je eigen gedachten.

Als jij denkt dat je voornemen dit keer ook wel niet zal lukken, dan krijg je die uitkomst vanzelf. Of zoals Henry Ford zei:

[easy-tweet tweet=”If you think you can do a thing or think you can’t do a thing, you’re right. – Henry Ford” user=”ijsbeer” template=”light”]

Leuk als je reageert