Schrijven

Op deze pagina vind je artikelen met tips om beter te schrijven. Hoe zorg je ervoor dat jouw teksten je lezers verleiden verder te lezen? Hoe werkt dat precies met Zoekmachine optimalisatie (SEO)? Wat is het verschil tussen schrijven op papier en voor het beeldscherm?

Hoe verleid je mensen naar jouw bijeenkomst te komen? Een veelgebruikt middel is een uitnodiging. Dat kan in de vorm van een persbericht, websitetekst, brief of flyer. Maar het schrijven van verleidelijke uitnodigingen blijkt in de praktijk nogal lastig. Daarom in dit blog de TIP die het je makkelijk maakt.

Je komt ze veel tegen. Aankondigen van informatieavonden, discussiebijeenkomsten, straatfeesten, personeelsuitjes en noem maar op. Belangrijke activiteiten waar zoveel mogelijk mensen op af moeten komen. In de krant, het personeelsblad, intranet of nieuwsbrief lees je dan zoiets als: Lees verder →

Begrijpelijk schrijven is moeilijk. Vorige keer gaf ik daar 2 voorbeelden van. En 7 tips voor jou om begrijpelijkere teksten te schrijven.

Ik kreeg diverse reacties op het verhaal. Enkele lezers waren blij met de tips. Maar ik kreeg ook de vraag: hoe zou je het dan zelf doen? Die uitdaging ga ik graag aan. Ik heb daarom beide voorbeelden herschreven. Ze hebben nu een leesniveau dat 8 op de 10 mensen begrijpt. Lees verder →

Van alle Nederlanders is 2,5 miljoen laaggeletterd. Dat betekent dat ze grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Vaak hebben ze ook moeite om met de computer om te gaan. Zij hebben er last van dat veel instanties begrijpelijk schrijven niet belangrijk vinden.

Gelukkig proberen steeds meer gemeenten en instellingen hun teksten eenvoudiger te maken. Ik zie zeker op de nieuwe toptakensites  1 1. Een toptaken website is een website, waar de bezoeker snel de juiste informatie vindt. Ook kan hij eventueel een bijbehorende taak makkelijk uitvoeren. De Toptaken website is zo ingericht, dat de meest gevraagde onderwerpen van dat moment (de zogenaamde toptaken) het makkelijkst te vinden zijn. (Bron: toptakenwebsite.nl) × veel aandacht voor het taalniveau. Korte zinnen. Heldere taal. Ze proberen de vaak ingewikkelde teksten zo eenvoudig mogelijk te schrijven. Top! Lees verder →

Help. Ik ben een mens. Ik wil aandacht. Ik stuur een mail en nog geen halve seconde later ontvang ik de reactie:

“Ik doe mee aan de actie We Quit Mail (WQM) en ontvang liever geen berichten per e-mail. Misschien kun je het ook via intranet doen.”

Wanneer ik interim-opdrachten bij organisaties doe, krijg ik regelmatig zo’n automatisch antwoord. Het gevolg: ik vind de afzender weer wat minder aardig. Ik wil geen standaard reactie, ik wil dat die collega mijn mail leest en beantwoordt. Lees verder →

Belangrijk bij het schrijven van een verhaal is te weten wie je doelgroep is. Zonder duidelijke lezer voor ogen leiden teksten tot veel vragen. Terwijl je lezer antwoorden verwacht.

Een doelgroep bepalen is minder makkelijk dan het lijkt. Dat ontdekte ik bij een nieuw persbericht dat ik onder handen mocht nemen. Dit is het (geanonimiseerde) origineel: Lees verder →

Waarom kom je toch zoveel slechte persberichten tegen? Tijdens de communicatieopleiding is voor dit ambacht veel aandacht. Er zijn handboeken over geschreven, maar ook een simpele zoektocht op internet levert veel artikelen op met regels en voorbeelden voor een goed persbericht.

Maar te vaak lijkt het alsof de schrijver alle colleges, boeken en oefeningen heeft overgeslagen. Ook als de regels wel zijn gevolgd, wil dat niet zeggen dat het bericht prettig leesbaar is. Lees verder →

Esthers opmerking is kort en duidelijk: “Ik vind schrijven leuk, maar word te weinig gelezen.” Het is een veelvoorkomend probleem. Je hebt een website, schrijft blogs, je directe vriendenkring leest ze, maar verder blijft het stil. Hoe krijg je meer lezers?

Daar is een heleboel over te vertellen. In dit blog beperk ik me tot een van de meest gebruikte manieren om ervoor te zorgen dat jouw blog meer gelezen wordt. Twitter. Lees verder →

En opeens weigert mijn MacBook op te starten.

Dus druk ik nogmaals op de startknop. Het beeldscherm toont mijn foto en naam. Ik klik en vul mijn wachtwoord in.

Een witte voortgangsstreep verschijnt. Hij loopt langzaam naar rechts om bij zestig procent te stoppen. En drie seconden later is het beeldscherm weer zwart.
Nog maar eens proberen.

Na vijf herhalingen geef ik het op en leun achterover. Lees verder →